søndag den 23. september 2012

Bradepandekage med æbler kanel og smuldredej


Her kommer så endnu en version af min dejlige æblebradepandekage...

Det er den samme grundopskrift som jeg har på bloggen i forvejen, men tilsat smuldre dej på toppen - det giver lige et ekstra pift...

Til en stor bradepande 40 x 26 cm

250 g blødt smør eller margarine
250 g sukker
4 æg
2½ dl mælk
350 g mel
2 tsk vanillesukker
2 tsk bagepulver

2 spsk kanel
4 spsk sukker
750 g skårne æblebåde

Smuldredej:
125 g smør
125 g mel
50 g sukker

Sukkeret røres med det bløde fedstof og æggene piskes i et ad gangen. Vanillesukker, mælk og mel piskes i til dejen er lind og glat.

Æblebådene vendes i sukker og kanel og lægges ned i dejen - hver enkelt båd presses godt ned i dejen. Der er altid noget saft tilbage af sukker, kanel og væde fra æblerne - det hælder jeg ud over kagen.

Ingredienserne til smuldredejen smuldres løseligt sammen med fingrene - der skal helst være klumper i.

Dejen og klumperne drysses ud over kagen.

Bradepanden sættes i ovnen ved 200 grader i 30 minutter - prøv lige med en strikkepind eller lignende om dejen hænger fast - det skal den jo ikke...



4 kommentarer:

  1. Hej Olga. Jeg har lige lavet din kage. Den er fremragende. Tak for opskriften. Jeg gav den en lille knivspids salt i dejen. Det kan godt anbefales, og så er den egentlig en ret god følgesvend til jacobsens golden cm ale.

    SvarSlet
  2. Hej Anders!

    Dejligt at du kunne lide kagen - sjovt at du vælger at drikke en øl til - men jeg kan godt forestille mig, at de kunne komplementere hinanden godt!

    Hilsen Olga

    SvarSlet
  3. hej Olga jeg er en pige på 13 år, som ville prøve at bage din kage. mit spørgsmål er om den er svær at lave ? knus sisse <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sisse. Det kommer an på om du er vant til at bage i forvejen. Der er 3 ting du skal have styr på - selve dejen, æblerne og smuldredejen. Men hvis du har mod på det, synes jeg bestemt at du skal give det et forsøg, for det er en dejlig kage.
      Hilsen Olga

      Slet