mandag den 15. oktober 2012

Fødselsdagsboller

Nu har jeg efterhånden haft den her blog i et par år og til min store overraskelse har jeg ikke lagt opskriften på fødselsdagsboller ind - det er da vildt mærkeligt, da det er en opskrift jeg bruger mindst 5 gange om året, d a vi er 5 i familien, men helt sikkert også oftere. Mine børn og sågar også jeg selv kan engang imellem få en slags crawings efter fødselsdagsboller og så må vi jo lave dem.

Nå men nu forholder det sig sådan, at vi har flere fødselsdage her i oktober, så nu er det oplagt at komme med opskriften. I går blev min yngste datter 10 år og så var det tid til at få et billed af fødselsdagsbollerne og lagt opskriften på.

Jeg har den fra min mor, men jeg tror at den oprindeligt er fra en amopose eller sådan noget.

Til ca 20 boller - jeg laver altid dobbelt - de kan sagtens fryses
500 g mel
50 g gær
50 g smør eller margarine
30 g sukker
2 dl mælk
1 æg
5 g salt
1 tsk kardemomme

1 æg til pensling


Fedtstoffet smelte og tages af blusset og mælken hældes i . Blandingen hældes i en skål og gæren opløses heri.

Sukker, æg, salt og kardemomme tilsættes.

Tilsidte æltes melet i - jeg bruger gerne håndmikser med dejkroge.

Dejen skal være fast og slippe skålen.

Dejen sættes til hævning i 30 minutter. Dejen deles til boller der sættes på en bageplade og efterhæver i 30 minutter.

Ovnen tændes på 200 grader.

Bollerne pensles med det sammenpiskede æg og sættes i den varme ovn i 12 minutter- de tager hurtigt farve når de er penslede. De skal være gyldne når de tages ud.








6 kommentarer:

  1. Hey, jeg kan ikke lade være at undre mig over hvad 5g slat er i din opskrift?

    SvarSlet
  2. Det er selvfølgelig salt - det var bare en slåfejl!

    SvarSlet
  3. Haha ja flot af mig jeg ikke kunne lure den :) Har lige prøvet at bage efter din opskrift nu, de er godt nok blevet gode!

    SvarSlet
  4. Ja det er mine favoritter:-)

    SvarSlet
  5. Har lige prøvet din opskrift og min dej blev helt klistret.
    Har fulgt opskriften nøje, men i stedet for gr har jeg gået efter ml.

    Så altså fx 500 gr mel bliver til 500 ml mel. Eller er det forkert?

    HJÆLP! :(

    SvarSlet
  6. Ja du kan ikke erstatte gram med ml - gram går på vægten og ml og går på fylden og det er ikke det samme. Så du må hellere prøve med en vægt.

    Håber at det bliver bedre næste gang - men du kan jo også altid tilsætte mere mel, hvis dejen er for klistret......

    Hilsen Olga

    SvarSlet