fredag den 16. august 2013

Ægte bearnaisesovs

Jeg har flere gange prøvet at lave bearnaisesovs, hvor den har været der sådan lige ved og næsten, men forleden dag lykkedes det og der er jo ikke noget bedre end når en bearnaise lykkes - uhmm det er det rene svir....

Nu kommer den så her på bloggen - så kan Anna også lave alt det bearnaise sovs hun har lyst til ;-)

Jeg brugte:
250 g smør
8 pastauriserede æggeblommer
3 spsk bearnaiseessens
1 tsk salt
4 spsk fint hakkede chalotteløg
3 spsk fint hakket frisk estragon

Smørret smeltes for svag varme - det må endelig ikke brune.

Æggeblommer, salt og bearnaiseessens piskes sammen i skål.

Skålen sættes over vandbad - endelig ikke med for kraftig varme, da ægget ikke må begynde at stivne på kanten.

Æggemassen piskes til den er blevet lidt tykkere.

Nu hældes det smeltede smør i med en tynd stråle, mens der piskes godt i æggemassen.

Hvis der er nogen antydninger af at det begynder at skille eller lignede, skal der ikke mere smør i - men jeg brugte det hele og husk hele tiden, at der ikke må være for kraftig varme på.

Når alt smørret er rørt i og bearnaisen har en dejlig tyk konsistens, tilsættes løg og estragon - det hele røres sammen og voila - den perfekte bearnaisesauce...


2 kommentarer:

  1. svits skalotteløg af i en gryde i 1-2 min tilsæt estragon og rør rundt. Tilsæt 1 dl eddike og lad det kom i kog. tag gryden af og tilsæt æggeblommer og salt pisk indtil det bliver tykkere og tilsæt så smøren til ønsket konsistens. Smag til med estragon, eddike og salt.. Nu har du lavet en ægte bearnaise sauce, hvor du ikke skal betale for essens, da du har ingredienserne i forvejen. OG tro mig det bliver 100 gange bedre end essens :)

    På mine arbejdspladser har jeg introduceret denne opskrift og mange af stederne kører stadigvæk med den :) Prøv den, det virker og den er billigere

    SvarSlet